Blog



Beslenmenin Psikolojiye Etkileri

post img
Sal, Tem 16

Şüphesiz yediklerimiz sadece bedenimizi değil ruh dünyamıızı da etkilemektedir. Bu açıdan yediklerimizle psikolojimiz arasında doğrudan bir ilişki vardır.Hatta bir sözde ‘ne yersen o’sun’denilmiştir. İnsanın duygu durumu ve beslenmesi arasındaki bu ilişki hem beden sağlığını hem de ruhsal sağlığını doğrudan etkilemektedir.

Kola ve benzeri asitli içecekleri tüketen çocukların daha hereketli olduklarına şahit olmuşsunuzdur.Bu durum çocuğa aşırı hareket etme isteği verirken onun mutsuz ve tatminsiz olmasına neden olur.Bunun başlıca sebebi doğal olmayan ve aşırı derecede şeker içeren suni içeceğin bünyede bıraktığı etkilerdir.

Bir başka örnek ise mutsuzluk duygusunun hakim olduğu zamanlarda insanlar aşırı yemeye özellikle de stres azaltan yiyeceklere yöneldiği görülür.Bu durum,içinde bulunulan duygusal sıkıntıya verilen bir tepkidir. Çünkü insanlar yoğun stres ya da mutsuzluk halinden sıyrılıp hızla rahatlamak ister,bu sebepten şekerli ve karbonhidrat bakımından zengin yiyeceklere ihtiyaç duyar.Yüksek karbonhidrat, şeker ve yapay besin değerleri içeren işlenmiş gıdalar stres hormonu olarak bilinen epinefrin dalgalanmalarına neden olur.Yani mutsuz iken çok miktarda pilav,makarna,çikolata ya da ekmek tüketmek kişiye anlık olarak kendini iyi hissettirirken sonuç itibari ile keskin insülin değişimlerine ve beden sağlığının bozulmasına neden olur.Yüksek oranda rafine edilmiş karbonhidrat ve şeker içeren gıdalar kişide stres oluşumuna neden olabilir yani aslında işlenmiş bu gıdalar insanın duygu durumuna (epinefrin dalgalanması) etki ederek, kişinin kendini mutsuz hissetmesine neden olabilir,bir nevi kısır döngüye meydana gelir. Bağırsak mikroboyatamız ve burada yaşayan mikroorganizmalar beslenmemize göre şekillenir.Örneğin depresyona girmiş bazı kişilerin bağırsak mikroboyatasında bazı bakteri türlerinin sayısının daha çok olduğu görülmüştür.

Yapılan araştırmalarda da görüldüğü gibi söz konusu depresyon ya da bazı psikolojik sıkıntılar bir beyin rahatsızlığı olsa da,belki de
herhangi bir ilaç kullanmadan, beslenme alışkanlığımızda yapacağımız bir takım değişiklikler ve iyileştirici etkiler ruh sağlığımız üzerinde
koruyucu etkiler gösterebilir.Depresyona girmiş,umudunu kaybetmiş insanlar bilinçaltında ya da geçmişinde yaşadığı bazı travmatik
olayların etkisinde olabilirler ancak bu her zaman böyle olduğu anlamına gelmemektedir.Bazen işlenmiş gıdaları terk etmek, doğal olan
gıdaları kifayet miktarınca tüketmek hem beden hem de ruh sağlığımıza iyi gelebilir.

Edirne’de bulunan ve Sultan II.Bayezid tarafından 1652’de inşa ettirdiği Darüşşifa’ya gidenler görmüşlerdir.Bu hastanede akıl ve ruh
sağlığında sorun yaşayan insanların tedavi edildiği bölümler vardır.Bazı odalarda su,bazılarında müzik ile tedavi edilirken bazılarında
da bazı hayvan etleri (geyik eti) ve bitkilerle insanların ruh sağlığına kavuşması sağlanmıştır.Ve oradadaki kaynaklarda da yazıldığı gibi
insanın yedikleri ruh sağlığı üzerinde doğrudan etkilidir.

Bu konuyla ilgili bir araştırmayı daha sizlere paylaşmak isteriz; 2010’da yapılan bir araştırmanın sonuçları doktorların dikkatini
daha fazla çekti. Zeytinyağı, deniz ürünleri ve fındık, ceviz gibi yemişleri içeren Akdeniz diyeti ile bol hazır gıdanın tüketildiği
Batı diyetinin vücudu nasıl etkilediği kıyaslandı. 10 bin kişiyi kapsayan bu çalışmada sadece kalp hastalıkları ve diyabet gibi hastalıklar
değil ruh sağlığı da incelendi. Akdeniz diyeti uygulayanlarda depresyon riskinin yarı yarıya azalmış olduğu görüldü.

İngiltere, Avustralya ve ABD’de yapılan benzer araştırmalar da bu verileri doğruladı. Hazır gıda ürünleri ile vücutta artan sitokin
proteini ve depresyon arasındaki bağlantı tekrar ortaya kondu. Zeytinyağı, sebze ve şarap içeren diyetin iltihabı azalttığı ve şekerli içecek,
işlenmiş tahıl ürünleri ve kırmızı et içeren diyete oranla depresyon riskini yüzde 40 oranında düşürdüğü görüldü.

Toparlaycak olursak,doğal beslenmek ve az yemek insanın hem bedenine hem de ruhuna faydalıdır. Özellikle akdeniz beslenme tarzının vazgeçilmezi olan
soğuk sıkım zeytinyağı tüketimi her yönü ile şifa kaynağıdır. Beslenme alışkanlığımızda her gün zeytinyağı tüketimine yer verdiğimizde kendimizi iyi
hissedeceğimiz kesin. Zeytinyağı içindeki minör bileşenlerle sağlığımızın sağlık bekçiliğini yaparken,ruh sağlığımıza da dolaylı olarak pozitif etkileri olmaktadır. Düzenli olarak zeytinyağı tüketerek siz de kendinize değer verebilirsiniz.

Olivkoy Sızma Zeytinyağı © 2019 | Tasarım ve Yazılım :® Erginyazilim.com